Határtalanul-Felvidéki kirándulás

2015.április 15-17.

„Magyarok vagyunk,tartsunk össze!”címmel idén harmadszorra nyert pályázatot iskolánk hetedik osztálya.A „Határtalanul”program keretében az Emberi Erőforrások Minisztériumától elnyert 331.700 forintos pályázati támogatás segítségével valósult meg kirándulásunk,melyen 15 tanuló és 2 pedagógus vett részt.A támogatás a szállás és az utazás költségeit fedezte.A Felvidék csodás egykor magyar lakta területeire látogattunk el.Mintegy 700km-t utaztunk a következő állomásokat érintve:
Érsekújvár,Nyitra,Galánta,Vágsellye,Deáki,Nagyszombat,Trencsény,Beckó,Szenc,Jóka,Dévény,Pozsony,Bős.

Amikor tavaly év végén megtudtuk,hogy elnyertük a pályázatot,alig vártuk azúj évet,hogy elkezdhessünk készülni az útra.Mindenki kapott feladatokat,gyűjtenünk kellett a kiránduláshoz kapcsolodó helyekről,emberekről.Előkészítő foglalkozásokon és órákon készültünk az útra.Hajni nénivel hagyományőrző szakkörön felvidéki sütiket sütöttünk:felvidéki túróst és Zemlovkát.Egyik osztálytársunk nagypapájával,Politzer Sanyi bácsival a pápai zsinagógába mentünk,ahol mesélt a zsidóság történetéről és szokásaikról.Magyar órán a kirándulás irodalmi emlékhelyeit és a Felvidék kiemelkedő irodalmi személyiségeit rendszereztük.Ének órán Kodály Zoltán munkásságát tárgyaltuk meg,és megtanultunk dalokat a Székelyfonóból.Földrajz órán Péter bácsi Szlovákia földrajzi és gazdasági helyzetéről beszélt.Történelem órán a szlovákiai magyarság megrázó történetét ismerhettük meg.Rajz órán videókat néztünk a különböző várakról,le is rajzoltuk azokat.Beszéltünk a stílusirányzatok jellegzetességeiről,népművészeti sajátosságokról.Közben osztályfőnökünk és pár szülő segítségével ajándékokat készítettünk a külhoni diákoknak:kulcstartókat,ajtódíszt,mézeskalács címert,gyöngy kokárdákat,képeslapokat.Felkészülésünket egy vetélkedővel zártuk,ahol kiderült ,ki figyelt legjobban az előkészületek során.
Eljött a várva várt nap április 15-e .Reggel 7 órakor indultunk az iskola elől.Zsuzsa néni és Bea néni elmondta a buszon a legfontosabb tudnivalókat és nekivágtunk az utazásnak.
Először Érsekújvárra mentünk,ahol megnéztük a Kálváriát,a Ferences templomot és kolostort,a pestisjárvány emlékét őrző Szentháromság szobrot,és híres a író,Kassák Lajos szobrát.Mindenhol felolvastuk az ide gyűjtött anyagunkat.Nyitrán felsétáltunk a várhoz,sétáltunk a várnegyedben,megnéztük a Vazul tornyot és a Mária oszlopot.Ebéd után érkeztünk Galántára,ahol a Kodály Zoltán alapiskolában az igazgatónő fogadott minket.Nem volt tanítás ,mert a kilencedikesek mérést írtak.Körbejártuk az iskolát,átadtuk ajándékunkat,majd a közeli neogótikus kastélyhoz vonultunk.A parkban megkoszorúztuk Kodály Zoltán szobrát,és elénekeltük a tanult dalainkat.Innen Vágsellyére mentünk,ahol megnéztük Feketeházy János hídmérnök emléktábláját a Magyar ház falán.17 óra körül érkeztünk meg Deákiba,ahol elfoglaltuk szállásunkat,majd a közeli iskolába mentünk,ahol már nagyon vártak a diákok és a tanárok minket.Kicsit beszélgettünk,aztán fociztunk velük.18 órára a katolikus templomhoz mentünk.Itt egy nagyon kedves ,idős tanítónéni tartott előadást a templom történetéről.Napunkat egy finom vacsorával zártuk,és az élmények átbeszélése után aludni tértünk.
Másnap a reggeli után a deáki iskolába tértünk vissza egy óralátogatásra.Matek óra volt,s minket is bevontak a gyakorlásuk során.Elbúcsúztunk kedves vendéglátóinktól,és Nagyszombat felé vettük az irányt.Sétát tettünk a városközpontban,és ellátogattunk a Színház,a Tűztorony, a Városháza és a Ferencrendiek templomának épületéhez.Trencsényben megcsodáltuk a várát,és indultunk tovább Beckó várához.Itt várjátékokat játszottunk:várfoglalót és várkincs őrzőt.Nagyon jól éreztük magunkat.17óra körül érkeztünk meg Szencre.Megkoszorúztuk Szenci Molnár Albert szobrát,ellátogattunk a zsinagógához,amely nagyon hasonlított a pápaihoz,de romos állapota miatt nem tudtunk bemenni.A Török házban működő városi múzeumban egy bácsi tartott érdekes tárlatvezetést,és játszhattunk néhány interaktív játékkal.Innen a szállásunkra,Jókára mentünk.Vacsora és fürdés után hamar elaludtunk.
Kissé borongós reggelre ébredtünk harmadik napunkon.Reggeli után visszamentünk Szencre,mert az iskolában vártak bennünket.Az igazgató néni fogadott minket,sétáltunk a gyerekekkel az iskolában,majd egy testnevelés órába bekapcsolódva fociztunk a hetedikesekkel.Innen Pozsonyba indultunk,ahol egy idegenvezető néni csatlakozott hozzánk,aki 15.30ig velünk volt.Dévény várához mentünk előszőr,ahol nagyon érdekes legendákat mesélt Júlia néni például az apácatoronyról.Kísérletet végeztünk a várkútnál,és megcsodáltuk a fentről elénk táruló pazar kilátást.Nem sokkal később megérkeztünk Pozsony központjába.Megálltunk a Slavin emlékműnél,amelyet az itt elesett szovjet katonák tiszteletére építettek.Láttuk a nagykövetek rezdenciáit.Felsétáltunk a csodás pozsonyi várhoz,aztán a belvárosba indultunk.Bejártuk a Főteret,megnéztük a Nemzeti Színházat,a Prímás-palotát,a Mihály tornyot a Mihály kaput,a Szent Márton dómot.A tartalmas városnézést megköszöntük Júlia néninek ,és elindultunk Bősre.Itt felolvastuk a vízerőműről gyűjtött anyagot,majd meg is nézhettük a zsiliprendszer működését,mert egy uszályt épp engedtek ki onnan. Fáradtan,s kicsit már fázva indultunk el haza,közben az eső is eleredt.Este 19.30 körül értünk haza.
Köszönjük tanárainknak,szüleinknek és Jani sofőr bácsinak,hogy részesei lehettünk ennek a csodálatos kirándulásnak.